Vier aandachtspunten bij je zoektocht naar een branchespecifieke ERP-oplossing

Als je op zoek bent naar een branchespecifieke ERP-oplossing, ben je op zoek naar bepaalde functionaliteiten. Tegelijk wil je dat de software zo standaard mogelijk is, zo min mogelijk maatwerk nodig heeft en in de toekomst makkelijk te upgraden is. Maar wat vaak wordt vergeten in dit zoek- en selectieproces, is om te kijken naar het bedrijf achter het branchespecifieke deel van het ERP-systeem. Het is heel belangrijk om ook naar deze zogenaamde Independent Software Vendor (ISV) te kijken en niet alleen naar de functionaliteiten van de software. Hier zijn vier zaken om op te letten.

1. In welke mate past het product bij onze behoeften?

Vanzelfsprekend moeten de juiste functionaliteiten in de software aanwezig zijn. Maar hoe gaat de ISV om met feedback? Als het systeem – nog – niet aan alle vereisten voldoet, is de ISV dan bereid de dialoog met je aan te gaan en met je samen te werken om een oplossing te vinden of de gewenste functionaliteit in het standaardproduct te krijgen?

2. Met welke partner werkt de ISV samen?

Een ISV-oplossing wordt meestal geleverd door een partner die al ervaring heeft met het ERP-systeem dat aan de basis ligt van de ISV-oplossing, of dit nu Microsoft, SAP of een ander is. Met welke partner de ISV samenwerkt, zendt ook een signaal uit. Ten eerste: focust de partner zich op jouw branche en kunnen zij dit bewijzen? Is hun aanpak bijvoorbeeld gebaseerd op een methodiek die ook door anderen in de branche wordt gebruikt? Ten tweede: zien ze zichzelf als partner van de ISV of alleen als een wederverkoper van een product? Je zult waarschijnlijk nog jaren met deze partner samenwerken. Daarom is het belangrijk dat de partner zich continu focust op je branche, nu en in de toekomst.

3. Heeft de ISV een stappenplan voor de implementatie van het systeem?

Iedereen weet dat veranderen van ERP-systeem niet eenvoudig is en het is zeker niet iets dat je heel vaak wil doen. Om zo min mogelijk tijd en geld kwijt te zijn, wil je de implementatie in een zo kort mogelijk tijd zo goed mogelijk doen. Belangrijk is of de ISV je duidelijk kan vertellen wat je van een volgende versie kan verwachten en is er een duidelijk en geloofwaardig plan voor de toekomst van het product? Als dit niet het geval is, kan dit een teken zijn dat de roadmap niet duidelijk is gedefinieerd. Als klant wil je juist inzicht in de plannen en er direct met de ISV over kunnen spreken. Jouw inbreng als klant die met het product werkt, moet immers een belangrijk aandeel leveren in de verdere ontwikkelingen van het product.

4. Wat is mijn onderbuikgevoel?

Bedrijven handelen niet met bedrijven. Mensen handelen met mensen. Als twee ISV-oplossingen erg op elkaar lijken en de partners die het kunnen leveren lijken erg op elkaar, hebben we de neiging om te kopen bij die partij die ons het beste onderbuikgevoel geeft. Je onderbuikgevoel is heel waardevol als selectietool. Dat is waarom je je goed moet voelen bij de oplossing die je kiest voor je bedrijf. Ontmoet je potentiële ISV’s en praat met ze. De juiste ISV ziet jou als een belangrijk deel van zijn toekomst. Daarom is het heel logisch om al in gesprek te gaan voor je iets koopt; zo krijg je direct een beeld van wat je van de ISV kunt verwachten in de toekomst.

Meer weten?

Als QExpertise vinden we de tijd die we doorbrengen met onze gebruikers heel waardevol. Uit die gesprekken met bestaande en potentiële klanten komen de beste ideeën, feedback en vragen voort. Ben je op zoek naar een ERP-systeem, raden we je aan om een branchespecifieke ISV-oplossing te zoeken bovenop het standaard ERP-product. We hopen dat de bovenstaande opmerkingen je helpen bij je zoek- en selectieproces. Wil je eens verder praten over de mogelijkheden van TRIMIT Fashion, onze op Microsoft Busines Central gebaseerde oplossing voor de kleding- en mode-industrie? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Bel met 088 – 888 1000 of mail naar Mike Brüll voor een afspraak. Zorg ik dat de koffie klaar staat.