In 4 stappen meer tijdwinst voor handelsbedrijven in 2020

Tijd. Iets waar je altijd een tekort aan lijkt te hebben. Toch is tijd nemen een positief iets, je bent effectiever, creatiever
en je hebt meer lol in wat je doet. Is het geen tijd om in 2020 jouw handelsbedrijf te bevrijden van tijdverslindende
activiteiten die niet rechtstreeks bijdragen aan een gezonde marge?

Als je nooit ergens tijd voor hebt, dan is de kans groot dat je ongezonde stress ervaart.
Herkenbaar? Zoek naar de oorzaken.
Is je magazijn een rommeltje waardoor je niet weet wat je op voorraad hebt en hoe lang het er al ligt?
Wil je scherper inkopen en sneller leveren maar word je bedolven onder papierwerk?
Dan zijn dit signalen dat je maatregelen moet treffen om tijd te winnen in 2020.
Gelukkig is er wat aan te doen, investeer er even tijd in en profiteer vervolgens van de tijdwinst.
Zo werk je slimmer in plaats van harder.

Stap 1. Structureer de processen in je magazijn
Klinkt logisch; een opgeruimd magazijn is de basis van een digitaal magazijn. Toch is dat niet vanzelfsprekend.
In de haast worden binnengekomen artikelen snel weggezet en niet in de stelling waar ze horen.
Of goederen komen op een plek terecht waar er toevallig ruimte is. Op den duur leidt dat tot flinke looproutes.
‘Maar we zijn eraan gewend’, is een veelgehoord argument. Toch moet deze werkwijze veranderen anders win je geen tijd.
Dus wil je dat, structureer je magazijn en zorg dat dit zo blijft.

Stap 2. Breng je gegevens op orde
Stop met bijhouden van lijstjes in Excel. Dit lijkt een onmogelijke opgave, geven groothandels aan omdat de
voorraadadministratie vaak nog in Excel gebeurt, evenals de inkoopadministratie en orderverwerking.
Daardoor duurt de orderverwerking lang, want de voorraadstand is vaak verouderd.
Registreer je voorraden liever in een ERP-systeem waar je ook je orderadministratie,
boekhouding en klantadministratie bijhoudt.

Stap 3. Organiseer je voorraad slim
Waarom zou je alles zelf op voorraad houden, terwijl je het voorraadbeheer ook (deels)
kunt uitbesteden aan een fulfilmentpartij?
Daardoor bespaar je ruimte en heb je minder personeel nodig.
Je betaalt voor die dienstverlening van het bedrijf dat jouw voorraad beheert en de logistiek regelt.
Je leveranciers vragen of ze rechtstreeks aan je klanten leveren, is ook een manier om je
voorraden in toom te houden.
Door de levering te verschuiven naar je leveranciers kun je een assortiment verbreden zonder te
investeren in de fysieke producten zelf.
Houd er wel rekening mee dat de marge minder is omdat de leverancier het meeste werk verricht.
Maar je weet zeker dat je geen voorraadkosten hebt en dat je nooit nee hoeft te verkopen.
Het is dan aan jou om te kiezen voor welke optie je gaat: producten op voorraad hebben of klanten via
dropshipment bedienen.

Stap 4. Professionaliseer je retourverwerking
Steeds meer handelsondernemers krijgen hoofdpijn van teruggestuurde producten nu de
serviceverwachtingen ook in de zakelijke markt stijgen.
Alleen bij veel handelsbedrijven ontbreekt een strak retourenbeleid.
Ga hiermee aan de slag, dan win je tijd en verdwijnt je hoofdpijn.
Dit doe je door klanten te helpen om retourpakketten online aan te melden.
Zo kan de administratieve afdeling controleren wat onder meer de betaalvoorwaarden
zijn geweest en wat de vervolgstappen moeten zijn, nog voordat het pakket in het magazijn is beland.
Wanneer de retourzending arriveert, (richt hiervoor een vaste ruimte in) heeft deze voor
de magazijnmedewerker geen verrassingen meer omdat het pakket al in het systeem bekend is en
eenvoudig kan worden opgezocht.

Het goede nieuws is dus dat er mooie kansen liggen voor tijdsbesparing in 2020.
De vraag is nu: wat ga je met die tijd doen?
Door het volgen van bovenstaande vier stappen heb je tijd om daar eens goed over na te denken.

Bron: Exact Software