Excelleren zonder Excel

De ‘Excellende’ van spreadsheets

‘Problemen Excel’ of ‘Excel Trouble’, voer deze zoektermen in op Google en je wordt overspoeld met zoekresultaten! Herkenbaar? Op zoek naar een passende en efficiënte oplossing voor deze problemen? Lees dan verder.

Gebrekkig versiebeheer en de gevreesde fouten

Vooral op financiële afdelingen leunt men nog altijd sterk op Excel voor rapportages en analyses.
De voordelen spreken voor zicht: laagdrempelig, bijna oneindig veel mogelijkheden, de aanwezige basiskennis en de lage kosten. Alleen daar is dus ook die ‘maar’: de gebruiker heeft binnen Excel enorm veel vrijheid om informatie te ver- en bewerken, middels verwijzingen en formules. Naarmate de complexiteit toeneemt, groeit de kans op fouten evenredig. Eén enkele fout kan op meerdere plaatsen terugkomen, met een onbetrouwbaar rapport als resultaat. Plus de onduidelijkheid als gevolg van gebrekkig versiebeheer! Daar zit niemand natuurlijk op te wachten!

Koudwatervrees?

Onderzoek geeft aan dat maar liefst 88% van alle Excelsheets fouten bevat! Gevolg is dat er dus ook verkeerde beslissingen worden genomen op basis van deze gegevens. Waarom dan toch vasthouden aan spreadsheets? Hier is onder meer sprake van angst om op iets anders over te stappen, koudwatervrees voor het onbekende. Gelukkig is deze angst in dit geval heel simpel te overwinnen!

Overcompleet

Een bijkomend probleem van Excel is dat overzichten vaak overcompleet zijn. We krijgen soms Excelsheets onder ogen die 15 of meer tabbladen bevatten. Wie gaat dat lezen? Vaak zijn medewerkers van de afdeling Financiën uren en zelfs dagen met Excel in de weer. Zij hebben zelf toegang tot actuele informatie in het ERP-systeem en realiseren zich vaak onvoldoende dat andere collega’s hier ook behoefte aan hebben. Met als bijkomende gevaar dat bijvoorbeeld budgethouders, inkopers, verkopers en MT-leden vervolgens hun eigen Excelbestanden gaan maken.

Niet interactief

Doordat veel mensen binnen de organisatie hun eigen Excelsheets maken, ontstaat er een wildgroei aan overzichten, waarbij iedereen zijn of haar eigen waarheid creëert. Omdat Excel niet interactief is, blijkt de toelichtende verklaring niet voor handen wanneer nodig. Resultaat: ‘We komen hier in een volgend overleg op terug’. Dit is natuurlijk niet meer van deze tijd. Informatie moet interactief zijn en vragen moeten direct te beantwoorden zijn op basis van complete en actuele informatie.

Ook op zoek naar een oplossing voor deze ‘Excellende’?

Het antwoord op deze vraag is: “Operational Intelligence”. En laten wij deze geavanceerde rapportage oplossing nou in de vorm van Sumatra bij u kunnen implementeren.

Benieuwd naar de mogelijkheden?
Neem dan contact met uw accountmanager of bel via kantoor 088 888 1000.

Bron: Sumatra