Een nieuwe server of gaat u naar de cloud? Qexpertise ontzorgt!

Regelmatig ontvangt Qexpertise een aanvraag van een klant om de Exact omgeving te migreren naar nieuwe infrastructuur (servers en werkplekken) of om deze te verplaatsen naar een Cloud oplossing. Voor u als klant is dat onwennig, voor ons als uw partner bijna dagelijkse kost.

Belangrijk in dat soort situaties is de afstemming van werkzaamheden tussen Qexpertise en de ICT Partner van de klant. Een eerste intake wordt gedaan door onze afdeling Sales, of als daar aanleiding voor is in verband met bijvoorbeeld maatwerk, door een deskundige senior consultant. Wanneer wij geen beheerovereenkomst met u hebben, maar slechts op afspraak uw kantoor bezoeken, zullen we eerst inventariseren waaruit de “Exact” omgeving bestaat. Denk daarbij aan de volgende zaken :

  • De geïnstalleerde versies van Exact Globe Next en/of Exact Synergy Enterprise;
  • De geïnstalleerde versie van Microsoft SQL Server;
  • Gelieerde software zoals ScanSys, Blue10, Sumatra enz;

Ook stemmen we met de systeembeheerder en u als klant af welke versies er op de nieuwe omgeving moeten worden geïnstalleerd en of en wanneer deze beschikbaar zijn. We bespreken een eventuele migratie van Microsoft SQL of, wanneer daar aanleiding voor is het updaten van een oude versie van Exact naar de nieuwste versie met bijbehorend servicepack.

Daarnaast niet onbelangrijk, wanneer is de infrastructuur gereed voor installatie. Dus wanneer is deze operationeel?

Vervolgens maken we een plan van aanpak. Qexpertise zal in alle gevallen kiezen voor een tweetraps raket. Wat bedoelen we daarmee :

  • U als klant wil het liefst zo min mogelijk merken van een dergelijke overgang. Immers als het werken met computers en netwerk niet mogelijk is, zitten uw medewerkers stil en worden de dagelijkse werkzaamheden verstoort. Om dat te voorkomen installeren we de software op de nieuwe omgeving. Van te voren schatten we in hoeveel tijd benodigd zal zijn. Met de ICT leverancier overleggen we dat de systeembeheerder aanwezig is op locatie of op afstand standby is, voor het verzorgen van de toegang tot de infrastructuur. Dit in verband met het feit dat we moeten beschikken over de juiste rechten.
  • Om dat te voorkomen installeren we de software op de nieuwe omgeving. Van te voren schatten we in hoeveel tijd benodigd zal zijn. Met de ICT leverancier overleggen we dat de systeembeheerder aanwezig is op locatie of op afstand standby is, voor het verzorgen van de toegang tot de infrastructuur. Dit in verband met het feit dat we moeten beschikken over de juiste rechten.
  • Na de installatie, vragen we de backup op van de bestanden en koppelen die aan de geïnstalleerde software.
  • Vervolgens koppelen we een werkplek en kunnen de gebruikers testen of de connecties werken, kunnen de processtappen worden getest en worden eventuele fouten direct hersteld zonder dat de dagelijkse werkzaamheden worden verstoord. Uw medewerkers werken immers nog op de “oude omgeving”.
  • Nadat alles is getest, prikken we gezamenlijk een datum en koppelen we de actuele database aan de nieuwe omgeving, alsmede de overige werkplekken.

Op deze manier ondervangen we alle risico’s van downtime en is deze tot een minimum beperkt.

Staat u binnenkort voor een servermigratie en wilt u met ons de mogelijkheden bespreken? Neem dan contact op met onze afdeling Sales of maak een afspraak met uw accountmanager.